رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران: بهره‌وری نیروی کار متناسب با ارتقای مدرک تحصیلی افزایش پیدا نمی‌کند

با افزایش مدرک تحصیلی، به همان میزان بهره‌وری نیروی کار افزایش پیدا نمی‌کند و این زنگ خطر بزرگی است. یکی از موارد، عدم تطابق آموزش‌ها با نیاز بازار است.

میرسامان پیشوایی در افتتاحیه اجلاس روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور، گفت: در سال‌های گذشته رهبر معظم انقلاب اکثر سال‌ها را در حوزه اقتصاد و رشد اقتصادی نام‌گذاری کردند. رشد اقتصادی از دو مجرا بیشتر اتفاق نمی‌افتد؛ یا مبتنی بر تزریق نهاده و سرمایه است یا باید از منابعی که داریم بهتر استفاده کنیم. راه دوم را بهره‌وری می‌گویند. امروز یک تکلیف بزرگ داریم.

وی ادامه داد: معنای بهره‌وری این است که از منابع در اختیار به بهترین نحو و به گونه‌ای استفاده کنیم که ارزش بیشتری برای جامعه خلق شود. بهره‌وری هم فوریت دارد و هم از نظر راهبردی برای کشور مهم است. برای تحقق بهره‌وری باید مصرف و خرج کم و خروجی زیاد داشته باشیم.

پیشوایی با بیان اینکه ما در کشور ۲۰ میلیون کولر آبی داریم که تابستان‌ها کار می‌کند، عنوان کرد: در تابستان کار کشور به جایی می‌رسد که برق ادارات را قطع می‌کند تا این کولر‌ها در خانه‌ها کار کنند. اگر الکتروموتور‌های این کولر‌ها را تعویض کنیم، ۵۰۰۰ مگاوات برق در تابستان صرفه‌جویی می‌شود که معادل ۵ نیروگاه اتمی بوشهر است. یک راه این است که این سیستم را رها کنیم و نیروگاه جدید بزنیم که این رشد مبتنی بر سرمایه‌گذاری است و سه تا چهار سال زمان می‌برد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران خاطرنشان کرد: ما در کشور ۱۲۵ میلیون تن محصول کشاورزی در سال تولید می‌کنیم که ۲۵ میلیون تن در طول زنجیره دور ریخته می‌شود. این ۲۵ میلیون تن غذای ۱۸ میلیون نفر است و برای تولید آن ۹ میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌شود که معادل کل مصرف آب شرب ماست. آیا دانشگاه‌ها نمی‌توانند جلوی این موضوع را بگیرند؟

وی با اشاره به اینکه تحقق بهره‌وری دو ریشه دارد، تصریح کرد: این موضوع یا باید از طریق نظام تدبیر درست به دست بیاید یا از طریق نفوذ نوآوری و فناوری. علم تاکنون روش سومی را مطرح نکرده است. ما در بخش‌هایی در زمینه تدبیر مشکل داریم. نفوذ نوآوری و فناوری برعهده دانشگاه است و باید کمک کنند. برای وزارت علوم، نقش بهره‌وری را درون وزارت علوم قائل هستیم و موضوع بزرگ‌تر اینکه باید پیشران فناوری برای همه بخش‌ها باشد.

پیشوایی گفت: ما پژوهشی را انجام دادیم و نتیجه این بود که محاسبات ما در شاخص بهره‌وری نیروی کار نشان می‌دهد با افزایش مدرک تحصیلی، به همان میزان بهره‌وری نیروی کار افزایش پیدا نمی‌کند و این زنگ خطر بزرگی است. این موضوع ریشه‌های مختلفی دارد. یکی از موارد عدم تطابق آموزش‌ها با نیاز بازار است، گاهی برای مشاغلی که نیاز نیست تحصیلات بالاتری داریم و همچنین ممکن است کارایی بازار کار دچار مشکل باشد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران بیان کرد: ما طرح دانشگاه معین کمیته بهره‌وری را داریم که به تایید رئیس‌جمهور رسیده است. هر دانشگاهی ماموریت دارد در استان معین کمیته بهره‌وری استان شود و دانشگاه‌های طراز اول باید با دستگاه‌های ملی ارتباط بگیرند. در این زمینه با پنج دانشگاه تفاهم‌نامه امضا کردیم.

لینک خبرhttps://iuim.ir/-news/newsid/592/
  • نویسنده : مدیر سیستم
    • امتیاز :
    • 1
    • 0
  • تاریخ انتشار : 1402/11/10
  • تعداد مشاهده : 111 بار